niedziela, 22 września 2024 15:20
Reklama

Jak nie dać się nabrać na wyprzedażach?

W ferworze wakacyjnych wyprzedaży konsumenci zapominają, aby dokonywać zakupów z zachowaniem rozsądku. Nieuczciwi sprzedawcy wykorzystując nieuwagę i nieznajomość przepisów przez klientów, wprowadzają ich błąd. UOKiK przypomina, jakie są prawa kupujących i obowiązki sprzedających.
 Jak nie dać się nabrać na wyprzedażach?

Autor: iStock

 Zawyżają cenę, aby „obniżyć” ją w czasie wyprzedaży

„Summer Black Friday, Ausverkauf, Soldes jusqu’à 50 proc., czy po prostu letnia wyprzedaż – pod tymi nazwami kryją się wakacyjne promocje na towary i usługi – nie tylko w Polsce, ale i zagranicą.” – wyjaśnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak się jednak okazuje, tego typu „okazje” bywają jedynie pretekstem nieuczciwych sprzedawców, aby pozbyć się towaru po cenie tylko pozornie obniżonej. Tworzenie fałszywej atrakcyjności ofert to jedna z najczęściej wykrywanych nieprawidłowości, które urzędnicy stwierdzają podczas kontroli. Wkrótce taka praktyka ma być wyeliminowana w większym stopniu, bo w życie wejdą przepisy zobowiązujące do informowania na metce, jak cena danego produktu zmieniała się w ciągu ostatnich 30 dni. Dzięki temu kupujący będą mieli pewność, że wartość nie została zawyżona sztucznie na potrzeby „promocji”.

Takie same prawa w Polsce i UE

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że zarówno podczas zakupów w Polsce, jak i na terenie całej Unii Europejskiej, konsumentów obowiązują takie same prawa.

„Kupując na wyprzedażach w innych krajach Unii Europejskiej, konsumentom przysługują te same prawa, co w Polsce. W niektórych państwach UE, to przepisy określają maksymalny czas trwania wyprzedaży, np. we Francji lub w Luksemburgu jest to miesiąc w ciągu każdego sezonu letniego i zimowego, a w Portugalii 4 miesiące w roku.” – czytamy na stronie urzędu.

Towar przeceniony podlega reklamacji

Konsumenci mają prawo do pełnowartościowych zakupów, również przedmiotów przecenionych. Sprzedawcy nierzadko umieszczają w swoich sklepach informację, że towar sprzedawany po obniżonej cenie nie podlega reklamacji. To działanie niezgodne z prawem. Wyjątkiem jest wadliwy zakup, pod warunkiem, że konsument był poinformowany o powodzie obniżenia ceny, np. z powodu niewłaściwego wykonania. Sprzedający ma prawo odmówić przyjęcia zwrotu zakupu pochodzącego z wyprzedaży, jednak obniżka cen nie zwalnia go z prawa zareklamowania uszkodzonego produktu.

Sprawdzajmy ceny konkurencji

Przed dokonaniem zakupu, warto wstrzymać się i sprawdzić cenę tego samego produktu w innych sklepach. To, co na pierwszy rzut oka może wyglądać jak okazja, wcale nie musi nią być. Niektórzy sprzedawcy, aby zachęcić klientów do zakupów, starają się stworzyć w ich wyobrażeniu przekonanie, że nigdzie nie znajdą towaru w niższej cenie. Kolorowe wywieszki z hasłami wyprzedażowymi posiadają często również drobne zapisy, które co prawda informują np. o tym, że promocja dotyczy wybranych produktów, jednak umieszczone są w taki sposób, aby nie przyciągać uwagi.

Reklamację najlepiej składać na piśmie

UOKiK wyjaśnia, że reklamację najlepiej złożyć w formie pisemnej. Ponadto, jeśli do produktu dołączona jest karta gwarancyjna, można zwrócić się bezpośrednio do podmiotu, który jest w niej wskazany. Konsument ma wówczas prawo samodzielnie wybrać jedną z dróg, którą będzie mógł dochodzić ewentualnych roszczeń.

Gdzie szukać pomocy?

- Infolinia Konsumencka - w sprawach prostych, bez analizy dokumentów, nr tel.: 801 440 220 oraz 22 290 89 16,

- Konsumenckie Centrum E-porad - w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów, adres e-mail: [email protected],

- Europejskie Centrum Konsumenckie - w sprawach transgranicznych, które dotyczą sprzedawców z obszaru Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Islandii. Strona internetowa: konsument.gov.pl,

- rzecznicy konsumentów w miastach i powiatach - w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów. Kontakty dostępne pod adresem: www.uokik.gov.pl/pomoc,

- Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej - w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów. Kontakty znajdziesz pod adresem www.uokik.gov.pl/wiih.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: GrachnaTreść komentarza: Ktoś dobrą kasiorę zarobi. Myślą ,że ludzie to jacyś niedorobieni,ktorym trzeba było opracować instrukcję ,beznadziejną zresztąData dodania komentarza: 2.09.2022, 18:24Źródło komentarza: Bareja był prorokiem: ławka w kształcie Polski. Zanim usiądziesz, przeczytaj 15-punktowy regulaminAutor komentarza: PasleczankaTreść komentarza: Duże zainteresowanie i już brak miejsc.Data dodania komentarza: 24.08.2022, 14:00Źródło komentarza: Kajakiem z Jeleni w stronę DruznaAutor komentarza: PasleczankaTreść komentarza: Świetna impreza! Gratuluję organizacji i chęci robienia tego co robicie w naszym miasteczku i to z tak małym budżetem. A pan burmistrz po raz kolejny zapomniał nazwisk organizatorów. Brak przygotowania czy może brak szacunku? A moze to już jego tradycja?Data dodania komentarza: 23.08.2022, 15:22Źródło komentarza: Jarmark św. Bartłomieja w Pasłęku za nami [fotogaleria]Autor komentarza: PodpisTreść komentarza: Platformuane pieprzenie. Jak to sie ma do Pasłęka?Data dodania komentarza: 17.08.2022, 16:18Źródło komentarza: Szukamy dodatkowej pracy, żeby opłacić rachunkiAutor komentarza: KamilTreść komentarza: wcale się nie dziwięData dodania komentarza: 4.08.2022, 18:35Źródło komentarza: Poszukiwany listem gończym ukrywał się w PasłękuAutor komentarza: Joanna2307Treść komentarza: Fajna impreza, więcej takich.Data dodania komentarza: 1.08.2022, 10:09Źródło komentarza: Drzewko za nakrętki - za nami kolejny ekologiczny festyn w Pasłęku [zdjęcia]
Reklama
Reklama