Każdy ma jakiś talent
Każdy uczeń ma swoje talenty i obszary życia, w których dobrze sobie radzi. Niektórzy z nich potrzebują dodatkowej motywacji lub pomocy w radzeniu sobie z problemami, które wynikają z trudnej sytuacji życiowej. W tym kontekście dzielenie dzieci na „zdolne” i „przeciętne” wydaje się dosyć niefortunne i może prowadzić do wzmocnienia negatywnych przekonań na swój temat u dziewczynek i chłopców zakwalifikowanych do tej drugiej grupy. Dobry nauczyciel będzie miał świadomość tego mechanizmu i wspierając uczniów o szczególnych uzdolnieniach, jednocześnie z uważnością podejdzie do tych, sprawiających problemy.
Jak rozpoznać szczególne uzdolnienia?
Kiedy możemy przypuszczać, że nasz podopieczny wykracza poza ogólnie przyjęte ramy rozwojowe dla swojego wieku? O takich dzieciach często mówi się, że „mają talent” – grają na instrumentach, wykonują zaawansowane place plastyczne, mają zdolności przywódcze, są świetni w sporcie, językach lub przedmiotach ścisłych. Krótko mówiąc: mają swoją pasję. Często zdobywają dobre oceny i chętnie poświęcają się działalności społecznej. Są wrażliwe – także na emocje innych osób i chętnie podejmują się nowych zadań.
Jak pomagać zdolnemu uczniowi?
Praca ze zdolnymi uczniami to wyzwanie: jak stworzyć lekcje, które będą interesujące zarówno dla nich, jak i dla części klasy nieposiadającej talentu akurat w obszarze, którym się zajmujesz? Warto wyjść poza schemat i posłużyć się np. metodą projektów edukacyjnych. W grupie projektowej jest miejsce na wiele różnych aktywności, które można dostosować do umiejętności i temperamentu konkretnych osób. Wspólna praca na rzecz jakiegoś celu zintegruje klasę, a także pozwoli rozwinąć kompetencje społeczne – tak potrzebne potem w dorosłym życiu.
Warto mieć w życiu cel
Innym ciekawym sposobem jest także zachęcenie zdolnego ucznia lub uczennicy do samodzielnej pracy nad jakimś projektem. Podsuń mu informację o możliwości zdobycia stypendium dla ósmoklasistów na naukę w liceum lub technikum. Bardzo często tego typu programy wymagają, by - oprócz ocen – uczeń przedstawił także swoje dodatkowe osiągnięcia. Zastanówcie się wspólnie, co dobrze byłoby pokazać w takim podaniu? Cel, do którego warto dążyć, to świetna motywacja.
Współpraca – klucz do sukcesu
Wspominaliśmy już o tym, że wyzwaniem dla nauczyciela jest jednoczesna opieka nad rozwojem szczególnych umiejętności zdolniejszych dzieci, jak i pomoc tym, które borykają się z problemami. Dobry pomysł, który połączy oba te zagadnienia, to zorganizowanie klasowych kółek samopomocy. Pod okiem nauczyciela uczniowie mogliby pomagać sobie nawzajem, tłumacząc bardziej zawiłe partie materiału. Dzięki temu działaniu, uczniowie i uczennice mający problemy ze zrozumieniem lekcji, otrzymaliby pomoc, a osoby dobre w danej dziedzinie – czułyby, że ich umiejętności można wykorzystać w dobry sposób.