Kodeks rowerowy
Tak jak w przypadku jazdy samochodem, rowerzystów również obowiązują pewne zasady poruszania się zarówno w ruchu ulicznym jak i po chodnikach:
- obowiązuje ruch prawostronny – na rowerze powinniśmy jechać blisko prawej krawędzi jezdni,
- jeśli do dyspozycji jest droga rowerowa, jesteśmy zobowiązani z niej korzystać,
- w przeciwnym wypadku należy poruszać się ulicą lub poboczem. Z tego obowiązku zwalniają nas tylko poruszanie się rowerem wraz z dzieckiem do 10 roku życia; niebezpieczne warunki atmosferyczne (np. gołoledź) oraz chodnik szerszy niż 2 metry przy drodze, na której dozwolony jest ruch samochodów z prędkością wyższą niż 50 km/h,
- każdy manewr powinniśmy sygnalizować z wyprzedzeniem, aby dać kierowcom czas na reakcję,
- nie jest zakazane zjeżdżanie bezpośrednio ze ścieżki rowerowej na jezdnię, jeżeli pozwala na to infrastruktura,
- na przejściu dla pieszych konieczne jest zejście z roweru, jeśli nie przebiega przez nie ścieżka rowerowa,
- nie jest zabronione przejeżdżanie pomiędzy autami stojącymi w korku, trzeba jedynie zachować większą ostrożność,
- pod prąd na drodze jednokierunkowej możemy jechać jedynie po dedykowanym kontrapasie lub jeśli zezwala na to dopisek „nie dotyczy rowerów” pod znakiem zakazu wjazdu,
- jeżeli na ścieżce rowerowej umiejscowiono pasy, rowerzysta zobowiązany jest do ustąpienia pierwszeństwa pieszym.
Jak na drodze powinni zachować się rowerzyści jadący w kolumnie?
- Dopuszcza się poruszanie maksymalnie piętnastu rowerzystów w jednej kolumnie, przy czym pomiędzy kolumnami musi być odstęp nie mniejszy niż 200 metrów – wyjaśnia nam Jakub Sawicki, rzecznik policji w Elblągu.
Jeśli jedziemy samochodem, musimy zachować co najmniej metrowy odstęp od wyprzedzanych rowerów. Do wykonywania manewru można przystąpić, kiedy pozwala na to oznakowanie i ogólne przepisy, oraz po indywidualnej ocenie, czy jesteśmy w stanie wykonać go w sposób bezpieczny dla wszystkich uczestników ruchu.
Techniczne przygotowanie do jazdy
- Zgodnie z ustawą rower oraz wózek rowerowy powinny być wyposażone z przodu w minimum jedno światło barwy białej lub żółtej. Ponadto z tyłu pojazdu należy umieścić co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz nie mniej niż jedno światło pozycyjne barwy czerwonej – opisuje wymogi dotyczące oświetlenia roweru Jakub Sawicki.
Należy też pamiętać, że pojazd musi posiadać przynamniej jeden sprawny hamulec oraz dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy. W Polsce nie jest wymagane posiadanie kasku. Warto jednak zaopatrzyć się w niego dobrowolnie, ponieważ każdy wypadek może skończyć się urazem głowy. Im lepiej chroniona, tym mniejsze będzie ryzyko poważnego uszczerbku na zdrowiu. Podobnie jest z kamizelką odblaskową – przepisy nie wymagają jej posiadania, ale w ciemności może uratować nam życie.
Przegląd roweru
O ile samochody objęte są obowiązkiem regularnego wykonywania przeglądów technicznych, rowerem możemy poruszać się bez względu na to, w jakim jest stanie. Jeśli jednak nasze własne bezpieczeństwo nie jest nam obojętne, warto przynajmniej raz w roku pojawić się z jednośladem w serwisie i sprawdzić, czy wszystkie elementy konstrukcyjne działają zgodnie z założeniem. Podstawowy przegląd to wydatek w granicach 100 – 200 zł.
Czy rower musi ustąpić pierwszeństwa pieszemu? Przypominamy tę i inne zasady
Wiosna za oknem skłania wielu rowerzystów do otarcia z kurzu swoich dwóch kółek. Wybierając się na wycieczkę jednośladem musimy pamiętać, że - podobnie jak inni uczestnicy ruchu - mamy swoje prawa i obowiązki. W ubiegłą środę w wypadku niedaleko Piaseczna zginęła siedmioletnia dziewczynka, która wjechała na rowerze wprost pod samochód. W związku z tym przypominamy zasady, których należy przestrzegać, aby zmniejszyć ryzyko wypadku.
- 13.05.2021 15:50 (aktualizacja 04.08.2023 13:58)
Reklama
Napisz komentarz
Komentarze